Utmaning

Nya läsvanor har gett kraftigt sjunkande papperstidningsupplagor. För mediehusen har det därför varit viktigt att hitta digitala distributionskanaler som kan attrahera en bredare målgrupp. Hallpressen hade en ganska brant uppförsbacke – för bara några år sedan fanns de inte alls på nätet.

–Vi behövde ändra våra läsares mindset, vi gick inte alls i takt med dem. De hade skaffat sig ett digitalt beteende någon annanstans, säger George Grönwald, redaktionell utvecklingschef på Hallpressen.

Deras webbupplagor led därför av förhållandevis svaga besökssiffror. Efter en omvärldsanalys konstaterade man att Hallpressen behövde en modern nyhetsapp, för att skapa lojalitet hos läsarna. Dock saknade man kompetensen internt för ett sådant komplext uppdrag.

Lösning

I och med att Hallpressen redan hade haft ett gott samarbete med Infomaker kring det redaktionella systemet Newspilot så gick uppdraget till dem. George Grönwald säger att de kunde erbjuda en attraktiv helhetslösning.

Infomaker fokuserade från start på prestanda och bra känsla. Allt skulle fungera till 100 % på alla plattformar.

– Har du en Android ska det kännas som att appen är gjord för just din telefon. Likadant med en iPhone. Och just det tror jag är vad som är så bra med appen, att den är clean och alltid fungerar, säger Patrik Granlöv, leveranschef hos Infomaker.

Appens avskalade gränssnitt får innehållet att laddas snabbt och inbjuder till skrollning. Presentationen består av en ström av nyheter som man kan se uppdateras live i realtid.

Med tiden har fler tjänster tillkommit: Nära-mig-funktion med push-notiser, som låter användaren bevaka geografiska områden. Möjlighet att följa särskilda taggar/ämnen (t.ex. personnamn, större händelser eller hela genrer). Och paid content med premiuminnehåll bakom inloggning.

Resultat

Appen lanserades först som en bonus för befintliga prenumeranter. När Hallpressen fick positiv respons rullades appen ut på bred front – och resultatet lät inte vänta på sig:

– Sidvisningarna per besök är mer än dubbelt så många som på webben. Läsarna både stannar längre och läser fler artiklar. Dessutom är medelåldern ungefär 20 år lägre än den typiska pappersprenumeranten, säger George Grönwald.

Han säger att appen påverkar ekonomin positivt, men att det fortfarande är svårt att få ordentliga digitala annonsintäkter – ett problem för hela branschen. Det är därför de nyligen inledde en satsning på paid content, för att få ytterligare ett ben att stå på.

”Många tror att om man bygger appar kommer man att tappa intäkter på webben. Men tvärtom bidrar alla bitar till en större helhet.” - Patrik Granlöv, Infomaker

”Vi ligger långt före vår prognos för konverteringarna till paid content. Användarbeteendet har förändrats otroligt mycket – där får man tacka Netflix och Spotify.” - George Grönwald

Företagsfakta

Hallpressen

Ger ut lokaltidningar i Småland och Västergötland, exempelvis Jönköpings-Posten och Skaraborgs Läns Tidning – samt ett flertal gratistidningar. Den totala morgontidningsupplagan är runt 95000 ex per utgivningsdag. Koncernen omsatte år 2015 cirka 388 Mkr, har cirka 170 anställda och ingår som ett av fem affärsområden i Herenco-koncernen.

Infomaker

Utvecklar och levererar programvaror och konsulttjänster för publicering, arkivering och distribution. Infomaker har lösningar i framkant för både print och digitalt och för att både skapa och läsa nyheter – i såväl webb som app. Infomaker har över 250 kunder i Norden och Holland och kontor i Sverige, Norge, Danmark och Finland.