Tillsammans med Infomaker har Norran under hösten utvecklat en helt ny app för sina mobila användare.

Appen är en premiumprodukt, vilket betyder att den kräver ett abonnemang för att kunna användas. Och köpa går det att göra direkt när man startar appen, genom Apples eller Googles betallösningar.

- Nu får vi en modern, stabil och snabb plattform för våra nyhetsappar, både för Apples iOS och för Android, säger Lars Wahlberg, teknisk chef hos Norran.

En nyhet är att användaren kan styra sitt eget nyhetsflöde genom att följa specifika ämnen, orter eller skribenter. Nytt är också att redaktionen varje kväll sätter ihop en särskild utgåva av dagens med läsvärda artiklar och som paketeras i appen.

- Att kunna skräddarsy sitt innehåll efter egna intressen är något vi hoppas att våra läsare ska uppskatta. Överhuvudtaget så tror jag att just personalisering är något som läsarna kommer att efterfråga allt mer, säger Marcus Melinder, chefredaktör och ansvarig utgivare för Norran.

Arbetet med appen har pågått under hela hösten och det är Infomaker som har stått för utvecklingen, i samarbete med Norran.

- Vi är väldigt glada att kunna ge Norrans användare en riktigt bra upplevelse av nyheter med den nya appen. In-app-köp modulen sänker också tröskeln för läsarna för att bli kund till Norran. Vi älskar att befrämja bra journalistik, och en av grundbultarna i det är att öka läsarintäkterna.”, säger Ulrika Billström projektledare på Infomaker.

Vill du veta mer?

Tfn: +46 (0)480362000

Ulrika Billström

Project Manager, Infomaker Scandinavia AB

E-post: ulrika.billstrom@infomaker.se

Peter Månsson

CTO/CPO, Infomaker Scandinavia AB

E-post: peter.mansson@infomaker.se

Se också

https://www.norran.se/nyheter/har-ar-norrans-nya-nyhetsapp/ https://www.medievarlden.se/2018/11/norrans-nya-premium-app/

Om Norran

Norran har sin huvudredaktion i Skellefteå och har ett trettiotal redaktionella medlemmar. Tidningen har en upplaga på 17 500. Tidningen ägs sedan 1972 av en stiftelse som heter Skelleftepress. Detta är en organisation som består av ett trettiotal intressenter runt om i tidningens spridningsområde. Intressenterna är enskilda personer som dels ställer sig bakom tidningens frisinnat liberala idéer, men också är engagerade för det lokala samhällets utveckling. Basen för Skelleftepress värderingar sammanfattas i ordet frisinne.

Om Infomaker

Infomaker är ett dotterbolag till Newscycle. Vi arbetar med lösningar för publicering, arkivering och distribution av innehåll åt marknadens största mediehus och tidningar. Med över 250 kunder i Sverige, Norge, Finland och Holland, och mer än 20 års branscherfarenhet, kan vi erbjuda våra kunder det allra bästa när det gäller redaktionella arbetsflöden och publiceringsprocesser. Våra nya verktyg Writer och Dashboard stödjer journalistiskt arbete inom digital planering, produktion och presentation, och uppskattas av både journalister, redaktörer och läsare. Tillsammans med det redaktionella systemet Newspilot erbjuder vi det moderna mediahuset en komplett lösning för både digitalt och print.