– Vi insåg att vi måste bli mer digitala, men den tidigare lösningen vi hade var väldigt printfokuserad. Nu har vi ett system som är gjort för det vi vill använda det till – att publicera digitalt, säger Robin Sonesson, redaktionell utvecklingschef på NWT.

Som många andra i tidningsbranschen har Nya Wermlandstidningen märkt att det digitala läsandet har större tillväxt än print. Det ledde till ett strategiskt beslut att webben måste vara redaktionens första prioritet, utan att kvaliteten på papperstidningen sänks.

– Vi har tagit beslutet att allt ska vara “digitalt först.” Vi ska vara där läsarna är. Så oavsett om de använder en app eller en sajt eller tidningen ska man kunna ta del av NWTs nyheter, säger Robin Sonesson.

NWT valde därför att ersätta sitt gamla system med Infomakers plattform Dashboard och skrivverktyget Digitala Writern för att underlätta arbetet med att publicera för webben. Det har inte bara ändrat redaktionens arbetssätt utan även gjort det möjligt för NWT att utöka antalet lokala nyhetssajter från fyra till 13. Sajterna har utvecklats av NWT-gruppens utvecklingsavdelning tillsammans med ett utvecklingsteam i Polen och Infomaker.

– Vi har lanserat många nya sajter för att stärka det lokala varumärket på respektive ort. Tidigare hade vi inte tekniken som gjorde det möjligt att ge mer makt åt de lokala tidningarna, eftersom vi behövde en webbredaktör som kunde hantera varje sajt. Men tack vare den enkla tekniken vi har nu kan den enskilde reportern publicera sina artiklar direkt på nätet, säger Robin Sonesson.

Bygger på metadata

De olika sajterna bygger på en gemensam digital form men där designelement som färger och tidningshuvud kan anpassas för de olika tidningarna. Man använder sig även av AI-taggningstjänsten från Elysium för att se till att rätt artiklar automatiskt publiceras på rätt sajter.

– Metadata ligger till grunden för allt i det nya systemet. Elysium hjälper oss ta fram metadata automatiskt på texter, som sedan styr vart artikeln hamnar på sajterna. Det krävs rätt och bra metadata för att det ska fungera, säger Robin Sonesson.

För att göra det enklare att bädda in videor i artiklarna har Infomaker och NWT även samarbetat för att ta fram en plug-in för den populära videotjänsten YouPlay. Den nya lösningen gör att alla videoklipp från YouPlay nu är sökbara i Digitala Writern och enkelt kan bäddas in i en artikel genom drag-and-drop.

– Den här lösningen är ännu ett exempel på hur Infomakers digitala plattform kan anpassas för att möta våra kunders behov. Nu är det lättare än någonsin att kunna lägga in rätt video till rätt artikel utan att behöva logga in i någon extern webbportal, säger Tomas Cederlund, projektledare på Infomaker.

För NWT fortsätter nu arbetet med att utveckla de nya sajterna ytterligare, samt att lansera mobila appar för varje lokal tidning. Apparna baseras på Infomakers app plattform.

– Nästa steg är att vi vill skapa mer personaliserat innehåll för våra läsare, både på nätet och via våra appar. Det blir ett naturligt resultat av den teknik och metadata som vi nu har tillgängliga, säger Robin Sonesson.

Om Infomaker

Infomaker arbetar med lösningar för publicering, arkivering och distribution av innehåll åt marknadens största mediehus och tidningar. Har mer än 20 års branscherfarenhet och över 250 kunder i Sverige, Norge, Finland och Holland.

Om NWT

I NWT Gruppen AB ingår Nya Wermlands-Tidningen, Värmlands Folkblad, Karlstads-Tidningen, Arvika Nyheter, Dalslänningen, Filipstads Tidning, Fryksdalsbygden, Hjo Tidning, Karlskoga Tidning, Karlskoga Kuriren, Mariestads-Tidningen, Nya Kristinehamns-Posten, Provinstidningen Dalsland, Skaraborgs Allehanda och Säffle-Tidningen.