Varför Infomaker?

− Vi har samarbetat i många år och uppskattar deras hjälp att vidareutveckla det redaktionella systemet med smidiga produktionsprocesser för att möta våra läsare på bästa sätt i alla kanaler, säger Jonas Dahlin, affärsutvecklare vid Gota Media.

Utmaning

Gota Media, som ger ut ett tjugotal lokaltidningar i södra Sverige, har de senaste åren genomfört en omfattande digital satsning som innebär såväl smidigare arbetsformer internt som bättre möjligheter för läsarna att ta del av nyheter på olika sätt.

– Baserat på en stor kundundersökning, där vi tittade på hur läsarna använder våra digitala kanaler, bestämde vi oss för att komplettera våra befintliga webbsajter med lättillgängliga mobilappar som ett premiumerbjudande, säger Jonas Dahlin, som projektleder satsningen vid Gota Media.

Med sjunkande papperstidningsupplagor, vilket är något hela branschen tampas med, gäller det att skapa nya intäkter med hjälp av attraktiva erbjudanden. Antalet läsare i mobilen ökar allt mer, men inloggning för att nå viss del av innehållet bakom en betalvägg har uppfattats som krångligt bland kunderna.

– Vi vill att det ska vara lätt. Det är en av anledningarna till att vi bara riktar oss till våra betalande kunder med våra appar. Ska du nyttja dem måste du först logga in, men sedan är du inloggad så länge du själv önskar, precis som på exempelvis Facebook eller Instagram, säger Jonas Dahlin och poängterar att säker stabil inloggning därför var ett grundläggande krav på den tekniska lösningen.

Lösning

Tillsammans med Infomaker utvecklade Gota Media konceptet MinBT för Borås Tidning, som var först ut i koncernen att lansera nyhetsapparna i slutet av mars 2018.

– Att få fram bra appar är tidskrävande och tar mycket utvecklingsresurser. Det vi gör är att bygga en plattform som många kunder kan använda sig av. Sedan anpassas design och funktion efter de egna tidningarnas färger, former, typsnitt och hur de vill placera bilder och nyhetsflöden, säger Peter Månsson, CTO vid Infomaker.

Han förklarar att plattformen är utvecklad med så kallad nativ teknik för Android respektive iOS för att leva upp till läsarnas höga förväntningar på snabbhet och känsla.

Gota Media ville också göra apparna så tydliga som möjligt för användarna och valde en uppbyggnad runt tre ben: Toppnyheter, Mina val och Utgåvor.

– Toppnyheter speglar innehållet på tidningssajten och ger ett flöde läsarna är vana vid när de besöker oss digitalt. Med Mina val kan de bli sin egen nyhetschef och själva bestämma vilka ämnen eller platser de vill följa, till exempel stadsdelen där de bor eller favoritlaget i fotboll.

Utgåvor är redaktörsutvald paketering av artiklar som görs via Infomaker Dashboard.

– Utgåvor är en helt ny paketering för våra redaktioner som läsarna bara får i appen. Här har vi satsat lite extra på presentationen med helskärmsbilder och andra finesser. Publicering sker varje morgon och kväll med ett urval av sju-åtta artiklar – som en digital minitidning – för att ge en bred bild av vad som hänt vid ett givet tillfälle, säger Jonas Dahlin.

Resultat

Responsen från läsarna har varit god. En månad efter starten hade MinBT cirka 13 000 unika användare i appen.

– Det ska sättas i relation till en pappersupplaga på 36 900 exemplar och omkring 26 000 digitala konton totalt. Vi kan också se att läsarna besöker fler sidor och stannar längre tid i appen jämfört med inloggade kunder på mobilsajten. Det visar på ökat engagemang och lojalitet, vilket är precis vad vi vill driva med satsningen, säger Jonas Dahlin.

Under våren 2018 fortsätter Gota Media att lansera mobilappar för ytterligare tio av koncernens lokaltidningar i södra Sverige.

– Den bakomliggande tekniken finns redan på plats i plattformen, så anpassningen till respektive titel går fort. Vi har ett gott samarbete med Infomaker sedan lång tid och de har fullständig koll på alla våra redaktionella system, vilket underlättar implementeringen, säger Jonas Dahlin.

Även det redaktionella arbetet förenklas i och med införandet av apparna, då Gota Media samtidigt passar på att gå över till Infomakers nya verktyg Writer och Dashboard för digital planering, produktion och presentation.

– Vi får allt samlat på ett ställe. Reportern använder Writer för att skriva och förbereda texten med rätt taggar, så att den sedan hamnar i rätt flöde för publicering via Dashboard. I och med apparna har taggningen fått än större betydelse. Förr var det främst redaktionerna som skapade digitala innehållslistor baserat på taggarna. Nu när läsarna själva gör sina val vill de vara säkra på att alla artiklar de är intresserade av hamnar i den egna mobilappen, påpekar Jonas Dahlin.

Relaterade artiklar

Om Gota Media

Gota Media AB bildades 2003 genom en sammanslagning av Sydostpress AB och Borås Tidning AB. Med kärnverksamhet inom lokal nyhetspress täcker koncernens publikationer idag mediemarknaden i drygt 40 kommuner i västra och sydöstra Sverige. Ägs av Stiftelsen Barometern och Tore G Wärenstams Stiftelse. Gota Medias årsomsättning var 2016 cirka 1092 MSEK.

Om Infomaker

Infomaker arbetar med lösningar för publicering, arkivering och distribution av innehåll åt marknadens största mediehus och tidningar. Med över 250 kunder i Sverige, Norge, Finland och Holland, och mer än 20 års branscherfarenhet, kan vi erbjuda våra kunder det allra bästa när det gäller redaktionella arbetsflöden och publiceringsprocesser. Våra nya verktyg Writer och Dashboard stödjer journalistiskt arbete inom digital planering, produktion och presentation, och uppskattas av både journalister, redaktörer och läsare. Tillsammans med det redaktionella systemet Newspilot erbjuder vi det moderna mediahuset en komplett lösning för både digitalt och print.