Nyligen korades Sverige till världens mest digitaliserade land. Förutom att detta speglar svenskarnas uppkopplingsexpertis så har det även en annan, mer problematisk innebörd – nämligen extremt höga teknologiska förväntningar vad gäller tjänster. För tidningsindustrin ledde detta lett till en akut kris där man helt plötsligt tvingades hitta helt nya sätt att förmedla nyheter på för att kunna gå dessa moderna läsare till mötes men utan att för den delen offra sin kassako: papperstidningen. Detta är historien om hur de lyckats så här långt.

Sveriges digitaliseringsresa började någon gång under 2006, eller 2007, ingen verkar vara riktigt säker. Men 2013 så hände det någonting: Svenska nyhetskonsumenter hade nått en sådan hög digital mognad att landets tidningsredaktioner helt enkelt sackade efter sina egna läsare. Både på den tekniska och den redaktionella nivån.

- Det var som om en bomb exploderade i våra ansikten. Helt plötsligt var digitalisering inte ens ett val, det var ett måste för att över huvud taget kunna överleva, berättar Johannes Björk, en före detta reporter och redaktör som numer är ansvarig för User Experience Statistics på Hall Media som ger ut sammanlagt 18 tidningar. – Innan dess var den digitala utvecklingen något som man mer eller mindre lekte och experimenterade med, och som de flesta tidningar behandlade som en rolig grej som man sysslade med på ens bakgård.

”The usual suspects” – dvs Google, Facebook, YouTube och Twitter – hade sedan länge lärt de uppkopplade svenskarna att de lätt kunde hitta nyheter ute på nätet, och gratis dessutom. De hade också vant dem vid att konsumera upplevelseberikande material såsom videos, bildspel och live-sändningar. Men det var också andra, allvarligare hot, som tornade upp sig på horisonten: Nya, seriösa nyhetsappar som Omni och Flipboard.

Trots att inkomstkurvan för den traditionella papperstidningen hade pekat i nedåtgående riktning i åratal, så föll den helt plötsligt ganska brutalt, och många tidningsredaktioner – vars primära inkomstkälla fortfarande omfattar papperstidningen – började befara att den s.k. tidningsdöden var långt närmre än man ens hade vågat förutspå.

- Läsarna hade vant sig vid att allt var gratis. Så vi var tvungna att komma på nya, innovativa sätt för att få dem att faktiskt vilja lägga ut pengar på betalväggar, och få dem att känna att de ville ha kvar sina papperstidningsprenumerationer. Produktionsprocessen var också ett problem som behövdes slimmas, säger Andy Cederlund på Infomaker.

Den nya verkligheter gjorde att det bara var för tidningsvärlden att återgå till ritbordet. Tidningsinnehåll, uppdrag, layout, processkedjor och till och med arbetsuppgifter behövde ses över med tänket ”göra om och göra nytt”. Infomaker, som under årtionden erhållit majoriteten av landets tidningar med redaktionella verktyg, såg till att stötta dem genom att göra detsamma på den tekniska fronten och säkra en hög-kvalitativ Digital First strategi där reportrar kunde fokusera 100% på innehåll. Det skulle inte längre finnas en separation mellan papper och webben.

Det var precis så som verktyg som Digital Writer kom till – ett verktyg som låter reportrar ägna sig fullt ut till att jaga storyn (mobilitet, snabbhet), utrymme till att skriva med sin egen ”röst” (flexibel plattform, enkelt och lättmanövrerat gränssnitt), skapa mervärde (upplevelseberikande material, direktkoppling till fotoarkiv), och få omedelbar exponering (direktpublicering i samtliga kanaler). För redaktörer gjorde verktyg som Dashboard ett smått under för planeringen av såväl personal som tidning.

- Förr gjorde vi papperstidningar, TV sände TV, radio, radio osv. Nu skriver SVT artiklar, Sveriges Radio gör bloggar, och i tidningsvärlden direktsänder man sport och politiska debatter, förklarar Björck.

Veckorna innan årets riksdagsval direktsände Hall Media, som tidigare enbart fokuserat på text, flera filmade debatter mellan partiföreträdare. Här är det Hall Medias Sophia Magasanik som leder en duell mellan Jönköpingspolitikerna Andreas Sturesson (KD) och Ilan De Basso (S). - Den här bilden illustrerar den omställning som vi och alla andra medieföretag genomgått på senare år. Foto: Robert Eriksson/Jönköpings-Posten.

Peter Sigfridsson, produktionsutvecklingschef på Gota Media som har 30 lokala tidningar, säger att den utveckling som tidningsindustrin gått igenom under bara de senaste fem åren är nästintill ofattbar.

- Under 2006 så lade en tidning upp omkring 20 artiklar per dag på sin webbsida, men idag är den siffran mellan 100 och 130, säger han och tillägger att betalväggar nu börjat betala sig på riktigt.

Men, säger Sigfridsson, till syvende och sist så har det som till en början kändes som en total katastrofutveckling för den svenska tidningsmarknaden även fört med sig något gott, inte minst för papperstidningens fortsatta överlevnad:

- Reportrar kan fokusera på att bara vara reportrar.

Peter Sigfridsson på Gota Media säger att även om digitaliseringen i Sverige har fört med sig en hel del nya problem, så har det även fört med sig helt nya möjligheter. Foto: Paul Madej

--